Účastník je povinen zachovat hodnocený kostým v průběhu bitev (sundávání různých kostýmních svršků pokud byl kostým hodnocen jako celek; nemyslitelné je překrytí kostýmu například mikinou, jiným moderním svrškem, apod.). Všeobecně se jedná o zásahy, které by účastníka přesunuly do jiné kostýmové skupiny. Dejte pozor na výrazné barvy, nápisy a dobré boty! Doporučujeme rukavice (z estetických i praktických důvodů).
Vzhledem ke skutečnosti, že kostým je základní oděv a nosný prvek celé akce při tvorbě její atmosféry, je přinejmenším žádoucí jej nosit po celou dobu trvání akce. Tzn. až po bitvě odložíte zbroj nebo jiné kostýmní svršky, ať základ zůstane. Nenahrazujte tuniku tričkem, ani lněné kalhoty nevzhlednými soudobými kalhotami, ani nepřekrývejte tuniku mikinou nebo bundou. Proto si připravte variantu kostýmu na případný chlad i déšť (např. plášť) nebo naopak na teplo. Vše vezměte s sebou na hodnocení kostýmu.
Kostým nesmí být tvořen zjevně moderní prvky, obzvláště výraznými nápisy a barvami. Při nesplnění těchto podmínek nebude hráč vpuštěn do hry.
Kostýmy jednotlivých národů musí zjevně reprezentovat daný národ a nesmí být zaměnitelný s národem jiným. Vyhněte se tedy prvkům používaným jinými frakcemi. Požadavky daného národa:
- Araluen – modře laděný kostým nebo doplňky
- Galika – červené doplňky kostýmu
- Skandie – kožešiny, případně zelené doplňky
- Teutland – černě laděný kostým a žluté doplňky
Skupina žoldáků je určena pro ty, kterým je jedno v jakém národě budou. Žoldáci mohou být rozděleni do ostatních národů, aby se dorovnaly síly nebo budou využiti pro různé prvky hry. Jejich kostým není nijak barevně definován.
I osoby, které jedou jako nebojující účastníci (např. dobrovolníci, doprovod, děti) musí mít vhodný kostým.
Jak se bude hodnotit
0-3 životy dle propracovanosti kostýmu (případě udělení 0 životů se nemůžete zúčastnit jako bojující postava). Zbraň je součástí kostýmu. Další 1-2 životy můžete získat užitím zbroje.
Každý generál má navíc 1 život. Každý král má navíc 2 životy.
Žoldáci budou hodnoceni jako všichni ostatní účastníci + dostanou specifický bonusový počet životů navíc.
Ke kontrole se účastník dostaví v kostýmu a pokud vlastní, tak si přinese i zbroj. V případě, že účastník plánuje zbroj v průběhu bitvy sundávat, nechť zbroj přinese zvlášť (ne na sobě!). V tomto případě nebude zbroj zohledněna v hodnocení kostýmu. Při odložení zbroje například v tažení, nemůže počítat ve hře s bonusovými životy za zbroj. Obě kategorie – kostým a zbroj budou hodnoceny odděleně. Kostým z hlediska estetického, zbroj především z hlediska funkčního dle dále uvedených kritérií.
Zbroj může být také využita ke zlepšení estetického dojmu z kostýmu. K tomuto účelu může být využita i zbroj, která nesplní požadavky pro hodnocení v kategorii zbroj (jiné než předepsané materiály, nedostatečné vlastnosti materiálu apod.) a můžete ji uplatnit při hodnocení v této kategorii kostýmů. Podobně to platí v případě, když jsou prvky zbroje řádné, ale nedosahují počtu bodů pro udělení bonusových životů za kategorii zbroj.
Bodové skupiny
Následující výčet skupin je orientační a porotci si vyhrazují právo subjektivního posouzení a případného neudělení bodů. Nejde tak pouze o „doslovné“ splnění níže uvedených pomocných kritérií, ale především o dojem z kostýmu. V rámci hodnocení je upřednostňována věrnost napodobení (střihy, materiály), dále pak propracovanost/složitost/důvtipnost a v neposlední řadě souvislost s reprezentovaným národem. Kostým můžete srovnat s příklady v našem inspiromatu:
Skupina 1
- 1 život – minimální či nedotažený kostým
- Kostýmové minimum:
- Hráč musí mít minimálně košili (ideálně historického střihu, ale stačí obyčejná košile přírodních barev bez výrazně moderního střihu – tj. bez kapes a podobných doplňků) a kalhoty přírodních barev bez moderních prvků (moderní prvky = cargo kapsy na stehnech, nápisy, loga, barevné pruhy…).
- Boty mohou být libovolné nerušivé v přírodních barvách (např. farmářky). K úpravě „moderních“ bot je možné využít návleky, krpce nebo je jen šikovné ovinout kusem látky (záleží na estetické a funkční stránce daného řešení).
- Jako minimální kostým již nestačí varkoč a pod něj tričko a kraťasy. Varkoč to neschová.
- Doporučení: Nechat doma (případně řádně zamaskovat) moderní prvky a vzít si něco, co opravdu vypadá, jako by to nosili naši předkové. Jednoduché kalhoty a tunika historického střihu ušité přes víkend vás nejen potěší při pohledu do zrcadla, ale také vás připraví na přechod k další bodové skupině.
Skupina 2
- 2 životy – přiměřená klasika (nejpočetnější skupina)
- Ucelený kostým bez rušivých prvků; hojné využití historických střihů a vhodných materiálů; prvky vlastní výroby, nevýrazné moderní prvky v nezbytné míře (např. obuv).
- Doporučení: K přechodu do vyšší skupiny je třeba buď investice do koupených dobových prvků kostýmu nebo spousta večerů strávených za šicím strojem.
Skupina 3
- 3 životy – mimořádně zdařilý kostým
- Nadprůměrný kostým; kompletní a komplexní dobový kostým; historická nebo zdařile upravená obuv (tj. obuv obalená či upravená tak, že věrně imituje historickou obuv).
- Doporučení: Zde toho moc k vylepšení není…
Tipy na zisk vyšší bodové skupiny
Soustřeďte se především na dobře zpracované základní prvky kostýmu – košile, kalhoty, boty (nejlépe v tomto pořadí). Zkuste zpracovat dle historických střihů a s využitím odpovídajících materiálů.
- Mnohem lépe působí jednoduchá košile stažená konopným provazem a bruchy než královská tunika z půjčovny kostýmů a černé tepláky.
- Zvolím-li kilt, již ho nepodkládám maskáčovými kalhotami a cítím-li se příliš odhalen, lýtka zakryji podkolenkami.
- Budu-li volit mezi starými kalhotami po babičce či po kamarádovi (vyznávajícím alternativní styl života) a vlastní tvorbou, zvolím raději vlastní tvorbu právě za využití dobových střihů a materiálů (byť výše zmíněné věci mohou vypadat jakkoliv dobově).
- K lepšímu hodnocení může pomoci i vyšší složitost (komplexnost) kostýmu a různými způsoby rozbít jeho monotónnost – např. nevýraznou tuniku doplním svrchní vrstvou (např. varkoč, vesta, kabátec), nátepníky, u kalhot mohu zvolit kombinaci bruchů, nohavic a ovinek, apod.
- K vyššímu hodnocení mohu kostým obohatit i nejrůznějšími neoděvními doplňky, např. váček, taštice, brašna, čutora, roh na pití, vkusný náhrdelník. Doplňky jsou rozhodující zejména u vyšších kategoriích (čutora či náhrdelník však rozhodně nespraví tepláky a tedy se předně věnujte hlavním kostýmovým prvkům).
Návody na výrobu kostýmů
Uvedené návody na výrobu nejsou naším dílem. Jsou vytvořené pro jiné akce jinými autory a slouží pouze jako inspirace.
Při výrobě je nutné vzít v potaz naše pravidla viz. informace výše.
Zdroje: b5anavody.kvalitne.cz, cernobor.cz/navody, trhlinky.vyiri.net/inspiromaty
Výborným zdrojem inspirací je i stránka kostym.cz.
V případě, že dumáte a nevíte, kolik bodů získáte, můžete se nám ozvat na Discord nebo na e-mail hodnoceni@rrlarp.cz. Pomůžeme Vám kostým nebo zbroj nezávazně obodovat. Je třeba zaslat seznam toho, co máte + nafotit, jak kostým nebo zbroj vypadá (v případě kostýmu i fotku, když si ho oblečete).